Yasmine - Meter van Make A Wish |
Yasmine is de jongste van drie rebelse meisjes. Ze groeit op in Kontich tussen de jongens uit de buurt en de betere barbiepop, maar ze ontdekt al gauw dat muziek de échte passie van haar leven is. Als kind sluit ze zich aan bij het plaatselijk schoolkoor 'De Konsinjoorkes'; na de plechtige belofte om haar schoolwerk niet te verwaarlozen, volgen lessen klassieke piano en notenleer.
In tegenstelling tot de andere liefdes van haar jonge leven, overwint de muziek alle hoogtes en laagtes. Meer nog: de band wordt alsmaar sterker en nog voor ze oud genoeg is om te mogen trouwen neemt ze privé-lessen zang. Haar ouders zien een opleiding aan Studio Herman Teirlinck niet echt zitten (teveel seks, drugs en rock'n roll, weet je wel), dus doodt ze de tijd om in haar eentje deel te nemen aan soundmixwedstrijden. Om ervaring op te doen, vooral, want dit soort muziek is niet écht haar grootste droom. Een paar jaar later kaapt ze haar eerste grote platencontract weg bij Sony, en het duurt niet lang voor 'Vraag me niet waarom' , 'Hoog in de wolken' en '7 dagen' hoog in de hitparade staan. Ook de bijbehorende cd's 'Mooi Zo' ('92) en 'Als Jij Dat Wil' ('93) gaan vlot van de hand, maar Yasmine wil een andere richting uit, en verbreekt op eigen houtje haar platencontract. Ze verzamelt een nieuwe ploeg om zich heen, met producer/gitarist Eric Melaerts en platenfirma Dino music als voornaamste partners in crime. De vrouwelijke intuïtie loont, want 'Portfolio' ('95) wordt beloond met goud, en zowel 'Ik was zo graag bij jou gebleven' als 'Diep In Mij‚ groeien uit tot instant classics. Ze heeft de fletse dancebeats voorgoed vaarwel gewuifd en ontplooit zich tot een goeie, geloofwaardige zangeres die ook naast het podium van zich doet spreken. Ze wordt meter van de Make-a-wish foundation, presenteert op Studio Brussel en praat op VTM de Super 50, Vroemtuigen‚ en het hilarische Vlaanderen Boven aan elkaar. In '97 loopt ze ook op muzikaal vlak weer in de kijker met de gouden en uitstekende cd 'Pret a porter', die het succes van de vorige cd moeiteloos evenaart, en met 'Porselein', 'Da's een goeie vraag'‚ en 'Kikkerkoel'‚ opnieuw een handvol hits oplevert. Datzelfde jaar gaat ze ook voor het eerst met een live groep de baan op, en al snel is het voor iedereen duidelijk dat Yasmine een hoger rock'n roll gehalte in zich draagt dan tot op dat moment algemeen werd aangenomen. Ze kan ook op festivals haar vrouwtje staan, en wanneer twee jaar later het meer ingetogen 'Blauw' verschijnt, zorgen adembenemende singles als 'Ik hou van jou zonder meer', 'Ik voel me blauw' en het met een knipoog opgenomen 'Meisjes Aan De Macht‚ ervoor dat de vraag naar optredens nog nauwelijks valt bij te houden. Een nieuw millennium, een nieuw begin. Yasmine maakt de overstap naar VRT (waar ze voor Radio Donna en De Rode Loper werkt) en brengt onder toezicht van gitarist Eric Melaerts een nieuwe, titelloze cd uit.Met hits als 'Ken Je Dat Gevoel', 'November' en 'Hou Me Vast' vestigt ze zich definitief aan de top van het betere Nederlandstalige lied. Maar er kloppen alweer nieuwe uitdagingen aan. In 2003 werkt ze de theatertournee 'Liefde en Liedjes' af, en schaaft ze samen met auteur Marc Hendrickx aan een nieuw project rond het werk van Leonard Cohen. Een nieuwe tournee én nieuwe cd -Yesterday's Tomorrow' staan in de steigers. Het ongeëvenaarde songschrijverstalent van Cohen en de meer dan ooit authentieke stem van Yasmine: die combinatie MOET wel vuurwerk geven.
|